Klimaendringer påvirker salget av polvarer

(Publisert 30.01.24) Vinmonopolet solgte 95,6 millioner liter i 2023, 1,8 prosent mindre enn året før. – Nedgangen er som forventet fordi salget fortsatt normaliserer seg etter pandemien. Full stopp i taxfree og grensehandel, samt betydelig redusert skjenking, førte til en historisk vekst under pandemien.

Det sier presseansvarlig i Vinmonopolet, Jens Nordahl. Målt mot 2019, som var siste normalår, er veksten på 16 prosent. Det som bidrar til å forklare veksten fra 2019 er folkevekst, redusert innreisekvote på vin fra 2021, men også færre reisende.

– I økonomisk usikre tider er det ikke uvanlig at forbrukerne flytter endel av konsumet til hjemmemarkedet. Også dette kan bidra til å forklare veksten sammenliknet med  2019, tilføyer Nordahl.

Et annet trekk ved 2023 er at alt med bobler stadig øker i popularitet. Dette gjelder både musserende, øl, sider og alkoholfrie alternativ,

Rødvin er fortsatt klart største kategori med 42 prosent av salget, men varegruppen hadde en nedgang på 2,2 millioner liter eller 5 prosent. Dette har vært en trend siden 2005 da rødvin nådde sin historiske topp med drøyt 58 prosent av salget, sier Nordahl.

Kategoriene som vokser over tid er de «lette og lyse» som hvitvin, musserende, rosévin, øl, sider og alkoholfritt.

– Vridningen mot kategorier med lavere sukker-, alkohol- og kaloriinnhold skyldes nok både trenden om å være bevisst på det man spiser og drikker, men speiler også klimaendringene. Varmere klima favoriserer salget av lette og lyse kategorier, sier Nordahl.

For første gang i historien ble det solgt mer enn én million liter alkoholfrie drikker i løpet av ett kalenderår. Kategorien vokste med 20 prosent og stoppet til slutt på drøyt 1,1 millioner solgte liter.

Views: 32