2015: En lang sommer med BADI-KLÆR på loftet

Badi-plagg made in Spinnerigården, Son. Avfotografert etter en collage som tekstildesigneren har satt sammen selv. 

(Opprinnelig publisert 16.02.15.) Jungeltelegrafen går allerede i februar: Sommeren 2015 i Son får en helt spesiell attraksjon som ventes å trekke mange besøkende tildels langveisfra, ikke minst kvinnelige. Den landskjente tekstildesigneren Badi Batchelor har nemlig bestemt seg for å rigge til en utstilling med noen av sine særpregede plagg fra 1960-, 1970- og 1980-tallet. De fleste plaggene så dagens lys i den fredede Spinnerigården i Son på 1960- og 1970-tallet – før den omfattende brannen 17. mai 1976. 

(Republisert og litt endret 09.06.22)

Av Svein-H. Strand

Hjemme i Woldegården i Storgata er de første kjolene allerede kommet på plass i den nyrenoverte loftsetasjen.

Når åpningen blir: – Jeg starter sommeren så tidlig som mulig, og holder det gående så lenge som mulig, sier hun med smil om munn.

– Det er vel en utstilling man bare har én gang en gang i livet, så hvorfor ikke slå på stortromma når jeg har regien og lokalene selv. Responsen har også vært spontan i det nære, tilføyer hun etter at nyheten først ble sluppet på Facebook for kort tid siden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badi-kjole fra 1968, med smykke av Tone Vigeland, som nå henger i Nasjonalmuseet. (Foto: Privat)

Med sin særpregede farge- og stoffbruk var maskinstrikkede Badi-klær fra Spinnerigården i Son nærmest et begrep innen klesdesign – også gjennom 1980-årene.

På den tiden drev hun OGSÅ FORRETNING der hun solgte egne klær. Først i Riis Mølle i Moss, deretter i nesten 20 år i Drøbak – fram til 2004.

Sommeren 2005 var Badi Batchelor representert med to arbeider på Kunstindustrimuseets utstilling Design og kunsthåndverk 1905-2005.

Ett av arbeidene hennes på utstillingen var i 1960-AVDELINGEN: Design til en drakt med håndvevet stoff av Kristi Skintveit.

I 1970-AVDELINGEN hadde Badi fått plass for en av sine strikkekjoler. Og med påhengt smykke av sølvsmed Tone Vigeland, så ble det hele veldig representativt for denne perioden.

Scandinavian Design het, betegnende nok, jubileumsutstillingens 1960-tallsavdeling. 1970-avdelingen hadde, kanskje like selvfølgelig, fått navn etter Pop-modernismen.

 

 

 

Dette er et av Badi Batchelors særpregede klesplagg fra produksjonen i Spinnerigården som har fått fast plass på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim.

 

Kåpen har i alle år hatt hedersplass i et skap hos kjøperen i Son, og er i like fin stand som da den var ny. Designet av Badi Batchelor – og i et håndvevet stoff av Kristi Skintveit, som også hadde verksted i brukskunstmiljøet i Spinnerigården.

 

(Foto: Badi Batchelor)

 

 

Views: 99