DEN SISTE SKUTA FRA SON VERFT

Barken Njaal, på slutten av 1800-tallet.

(Av Reidar Johansen, Son) Seilskipet “Njaal” ble sjøsatt fra Jacob Woxens Son Verft i 1881, som nr. 10 av seilskipene fra dette verftet. “Njaal” var rigget som bark. Skipet var 142 fot langt, 34,7 fot bredt, 18 fot dyptgående og var på 586 tonn brutto. Det var bygget etter Det norske Veritas´ høyeste klasse for godkjenning i sju år, med stjerne.

♦ “Njaal” hadde den karakteristiske klipperfasongen som kjennetegnet seilskipene fra dette verftet. Hun er det skipet med lengst levetid av dem som ble bygget ved Son Verft.

I JACOB WOXENS TJENESTE

 

De første årene av “Njaal”s liv gikk skipet i tjeneste for eier av Son verft, Jacob Woxen. Kaptein under denne perioden var seilskuteskipper Carl Amundsen fra Son. Amundsen avsluttet sin yrkesaktive karriere som Losoldermann i Moss.

♦ I 1887 ble “Njaal” solgt til Axel Hansen i Kristiania og var i dette rederiets tjeneste til 1891, da skipet ble solgt til rederiet Spind i nærheten av Farsund.

SISTE STØRRE TRESKUTE FRA SPIND

 

“Njaal” ble innkjøpt til Spind ved Farsund i 1881 for kr. 60 000. I perioden i Farsund var skipet eiet av Gabriel J. Jensen med flere, og senere Tharald Brøvig.

“Njaal” var et av mange seilskip hjemmehørende i Spind på dette tidspunkt. Da “Njaal” i 1910 ble solgt til Finland, var hun den siste store treseilskute hjemmehørende i Spind.

DEN SISTE AV TREBARKENE I BRITISK EIE

 

Den 28. April 1910 forlot “Njaal” Farsund. Skipet var kjøpt av Kaptein Gustav Arvid Lindstrøm, som opprinnelig kom fra Sund på Åland.

♦ Kaptein Lindstrøm var i mange år skipsmegler med base i Vest Hartlepool i England. Han satte “Njaal” inn i tømmertransport fra Øst-Europa til England. (Fortsettes under bildet.)

 

I Juli 1914 ankom “Njaal” Great Yarmouth. På kaia satt engelskmannen Henry Bush med blokk og blyant. Bush tegnet “Njaal”, og tegningen ser vi ovenfor.

“Njaal” fortsatte så i tømmertrafikken fram til 1918. Seilskipet fra Son ble det siste av trebarkene i Nordsjø-fart som var i britisk eie.

12. April 1918 skulle bli “Njaal”s siste dag på havets overflate. Første verdenskrig var fortsatt ikke over, og seilskipets møte med den tyske ubåten “U 104” førte til at “Njaal” ble senket.

Dermed forsvant også den siste skuta som ble bygget ved Jacob Woxens verft.

(Fra LM 13.09.09) (Republisert 16.07.23)

Views: 543