2007: Son-fotograf får verdensfokus  

Som artikkelølge har vi funnet fram til noen av Sturla Strands fotografier på nettsteder i USA, Frankrike, Italia og England. Ovenfra: «Sea Mist», «Man in Coat», «Tree Avenue», «Cloud Study», «Sea Scape» og «Road and Trees». Gjengivelsene her yter ikke originalene full rettferdighet i oppløselighet.

(Fra LM 04.10.2007) (Republisert 10.02.25) Son-fotografen Sturla Strand (39) er blant 59 fotografer fra 11 land, og som eneste nordmann, valgt ut til å være representert i årets spesialutgave av det amerikanske CameraArts Magazine.

Blant 3500 innsendte fotografier til Åpen Klasse, får Strand inn sin enkle, men uttrykksfulle dokumentariske komposisjon «Green Door», fra et fotosveip i Moss. Se bildet via denne lenken:

LMs fotograf i godt selskap

 

Den årlige konkurransen er et samarbeid mellom Center for Fine Art og redaksjonen for magasinets spesialutgave, CameraArts Showcase Edition. Dette blir en dobbeltutgave for november-desember for fotomagasinet, som var blant de nominerte til Verdens beste i 2006.

Konkurransen regnes for å være en av de gjeveste i fotoverdenen. Ikke minst siden den gir både profesjonelle nykommere og amatører anledning til å konkurrere på like fot med etablerte utøvere – i farger som i svart-hvitt, og i flere klasser for ulike temaer.

Åpen Klasse, uten noen tematiske- eller andre føringer samler, naturlig nok, et stort spenn i uttrykk og temaer. Klassen er derfor en stor faglig utfordring for juryen, der det sitter representanter fra både Center for Fine Arts og magasinets egne medarbeidere.

SATSER MÅLRETTET INTERNASJONALT

Strand, som debuterte innen kunstfoto med egen utstilling i Birkelandgården i Son sommeren 2005, satser nå målrettet mot det store internasjonale markedet. Han synes dessuten at det etablerte norske kunstfotomiljøet i for stor grad framstår som snevert og selvbeskyttende. Er man ikke aktivt med i «det gode selskap», synes det som om veien til anerkjennelse og skikkelig eksponering hjemme, går via anerkjennelse ute.

Allerede i 2006 oppnådde han å være representert i den faste utsmykningen av et nytt kontorkompleks i downtown Hongkong, med sitt svart-hvitt-motiv «Morning Haze», som har motiv fra Son.

Hvordan jobber en frittstående fotograf i etableringsfasaen med en slik bestilling?

Jo bildet ble bestilt med relativt kort leveringsfrist, etter at kjøperen hadde sett det på et av fotografens nettalbum.

Det ble så håndkopiert i stort format, i spesiallaboratorium i Oslo. Deretter postsendt i spesialemballasje til Hongkong, signert og merket som nummer 2 av inntil 20 eksemplarer.

Slike oppdrag har det ikke vært for mange av, men med den økende eksponering internasjonalt, øker også mulighetene .

«HONORABLE MENTIONS» FRA PARIS
Eksponeringen i det amerikanske fotomagasinet er andre gang Sturla Strand markerer seg internasjonalt i 2007.

I en konkurranse i Paris i sommer, Px3-Photo Competition, var han blant dem som ble tildelt merket «Honorable Mentions» (under).

♦ Ved påsketider var han blant finalistene i en tilvarende konkurranse i Roma med stor deltakelse fra hele verden, i nettutgaven til Art Rome Gallery.

♦ I løpet av året har han også passert vurdering for å være fast utstiller hos Saatchi Online Photographers i London.

SELVLÆRT «KLASSIKER»
Sturla Strand er cand.mag. fra Universitetet i Oslo, med historie, fransk og sosiologi i fagkretsen.

Som fotograf er han selvlært, med «dogmetrekk» og sterkt inspirert av klassisk, amerikansk svart-hvitt-fotografi fra 1920-tallet og fram til dagens store navn.

I vurderingen han fikk i konkurransen i Roma, blir bildene hans typisk nok framhevet for sitt enkle, distinkte og usminkete uttrykk, oppnådd uten bruk av spesialutstyr eller ekstra effekter, verken under eller etter opptak.

FARGESUKSESS FOR SVART-HVITT-ENTUSIAST
Men ingen ting slår den juryerte utvelgelsen av fargebildet «Green Door» til CameraArts Showcase Edition, forstår vi på fotografen selv – som paradoksalt nok legger hovedvekten på å uttrykke seg i svart-hvitt.

– Mange motiver, også noen som er tatt opp i farger, får et klart bedre kunstnerisk uttrykk i svart-hvitt, der formene i et motiv får virke uforstyrret, sier han.

Men noen ganger, når et visuelt «komplett» motiv byr seg fram, er jo fargene altså bare ikke til å komme forbi i kunstfoto, smiler fotografen, før han legger ut på en av sine faste, lange turer til fots eller på sykkel. En aktivitet som både gir fine fotofangster og bidrar til å stå best mulig imot de kroniske revmatiske lidelser som i stor grad også er med på å prege fotografens hverdag.

(Foto av fotografen: Privat)

KAMERA MED FILM OG STATIV
Innimellom digitale opptak arbeider han fortsatt med analogt mellomformat kamera med film og stativ, som regel utendørs, uten annet enn naturens egen lyssetting. Det skjer når han ønsker full kontroll og ta et motiv eller en idé «helt ut».

(Over her er et eksempel på dét – fra Mosjøen, med Vefsnfjorden og mektige Øyfjellet en gråvakker februardag.)

TIDKREVENDE KREATIVT ETTERARBEID
Deretter sender han filmen til spesialframkalling og skanner så selv de beste opptakene med sitt eget utstyr. De digitaliserte råfilene bruker han til slutt dataverktøy til å arbeide kreativt videre med.

Time på time går gjerne med for at lys, kontrast og skarphet skal sitte perfekt, slik at motivet og fotografens tanker og følelser bak uttrykket kommer best mulig fram.

– Utvelgelsen til CameraArts Showcase Edition er en flott og stor stimulans. Å finne sitt eget bilde og navn blant tunge, etablerte «kanoner», blant dem noen som jeg respektfullt har beundret arbeidene til før jeg kom skikkelig i gang selv, er både rart og hyggelig.

Det sier Son-fotografen, som LMs lesere kjenner som nettstedets faste fotoleverandør siden starten.

Med sitt jevne besøk bidrar hans nettalbum vesentlig til den pene statistikken for sideoppslag i Lokalmagasinet.no.

VIKTIG RESSURSPERSON
BAK KULISSENE

Under arbeid både for seg seg og for redaksjonen, har han opparbeidet en betydelig datakompetanse gjennom blant annet arbeid med å digitalisere bilder.

Sturla Strands spisskompetanse utenom kunstfoto er å optimaliere kvaliteten på bilder i ulike dataformater, samt for utkjøring av høykvalitetskopier på print.

Han utfører også tjenester med å restaurere gamle bilder ved hjelp av dataverktøy. Det er derfor ikke vanskelig å forstå at han også er ressursperson nummer én bak kulissene i Lokalmagasinet.no.

Da lar vi Son-fotografen vandre ut av presentasjonen med en vignettversjon av «Silhouette» (ovenfor). Vi hadde dessverre ikke for hånden en større versjon av denne klassiske komposisjonen, som har kraft i seg til å kunne bli en galleri-kandidat når bildet senere foreligger i innrammet kopi.

Senere publisert: LMs fotograf i godt selskap

Views: 28