Salgsnedgang som forventet for Polet

(Publisert 05.07.23) Ved utgangen av første halvår i 2023 har Vinmonopolets salg gått ned 2,2 prosent målt mot samme periode i fjor. – Nedgangen er som forventet siden pandemien igjen ga et uvanlig høyt salg for deler av fjoråret. Nedgangen blir imidlertid stadig mindre. Det kan derfor hende at vi snart ser nullvekst i forhold til 2022.

Det sier Jens Nordahl, presseansvarlig i Vinmonopolet. Ikke overraskende kan han bekrefte at rødvin fortsatt er største kategori – og det med solid margin.

– Rødvin har likevel hatt en markert nedgang i første halvår, og vi ser en svak vekst for de lettere og lysere vinstilene – hvitvin, musserende og rosévin, tilføyer han.

Salgsutviklingen for årets seks første måneder føyer seg dermed inn i siste års hovedtrend: En vridning mot de lettere og lysere kategoriene som gjerne har et lavere sukker-, kalori og alkoholinnhold enn de varegruppene nordmenn tradisjonelt har kjøpt.

I midten av juni dominerte en hetebølge store deler av landet. Det varme været medførte en historisk sammensetning i Vinmonopolets salg.

– For første gang siden år 2000 – antakelig også for første gang noensinne – har vi solgt mer hvitvin enn rødvin i løpet av én kalendermåned. Temperaturen styrer i stor grad hva folk kjøper, denne salgsrekorden skyldes altså hetebølgen. Straks været blir mer normalt, vil rødvin dominere igjen, tror Nordahl.

166 pol solgte mer hvitvin enn rødvin i juni, for det meste gjaldt dette i butikker i Oslo, det sentrale Østlandet og kyststripen fra Oslo til Stavanger.

I 180 butikker ble det solgt mer rødvin enn hvitvin. Dette var for det meste butikker innover i landet, oppover mot fjellene, på Vestlandet nord for Bergen og fra Trøndelag og nordover.

SALGET I JUNI lå ca 3 prosent over salget i juni i fjor. – Foruten én ekstra salgsdag i juni i år, er det hetebølgen som forklarer veksten for denne måneden isolert. Men den underliggende trenden er fortsatt svak nedgang målt mot 2022, et mønster som ventes å fortsette gjennom sommeren i år, sier Nordahl.

– Ellers er det grunn til å merke seg at salget av alkoholfritt fortsatt vokser. Det går temmelig sikkert mot nye salgsrekorder for alkoholfritt i 2023, for første gang i historien skal vi over én million liter, tror han.

OGSÅ NORSK SIDER har vekst i salget. – Stadig flere får øynene opp for denne tradisjonsrike, norske produktgruppen, en produktgruppe som nesten var helt glemt fram til 2016, tilføyer han.

Vinmonopolet solgte 97,3 millioner liter i 2022. Dette er tidenes tredje største salg i løpet av et kalenderår. Sammenliknet med 2021 var det likevel en nedgang på 18 prosent, eller 21 millioner liter.

Views: 40