(Publisert 29.08.24) Det var en samferdselshistorisk milepæl da rutetrafikken med dampskip erobret Oslofjorden i 1850-årene.
Av Svein-H. Strand Dampskipstrafikken over Son startet i 1855, men det finnes dessverre lite historisk Vi må anta at det ikke var noe stort omfang på trafikken, og at den interne trafikk i Et vendepunkt rent profesjonelt var opprettelsen av rederiet A/S Alpha i Moss 15. MOSS-CHRISTIANIA I likhet med de to neste ”Alpha”-båtene, og det senere søsterskipet ”Beta”, befordret Den siste ”Alpha” seilte i rute på Oslo helt til 1940, da den ble solgt til Oslo kommune HVA ELLA WIGER FORTALTE I 1973, da jeg intervjuet henne som journalist Moss Dagblad, var hun 88 år og en av deto eldste fastboende på Nordre Jeløy. – Jeg var seks år gammel da jeg reiste med ”dampen” for første gang. Så det må ha Men det var nok året etter, for den båten ble ikke levert fra verftet i Fredrikstad før i – Skipet ankret og tok opp passasjerer og gods til og fra Son ute på Skatet, (ved Slik ble Son betjent i rundt syv år. Det var nemlig først i 1909 at dampskipsbrygga ved (Øvrige kilder: Borreminne 1992: ”Bastøferge-selskapet 100 år”; Per Schulstad: ”Trekk av lokalfartens historie i Oslofjorden”; ”Sider fra Soon”, Soon og Omegns Vel 1979; Bjørn Linnestad: ”Vestby og skutene”, Vestby Historielag 1988. Slik tilfellet er med de øvrige historiske artikler i Lokalmagasinet, vil denne artikkelen bli endret etter behov. Vi tar imot bidrag fra alle som har opplysninger å gi, muntlig eller skriftlig. Alle kilder som vi bruker opplysninger fra, vil bli kreditert. La oss også høre fra dere som vet om noen som vet noe! RELATERTE ARTIKLER: www-bib.hive.no |
Views: 9