SKARPSEILEREN «OCTAVA»: NESTEN SOM ET MIRAKEL!

«Octava» for fulle seil! FOTO: Anstein Spone / Norsk Fartøyvern.

(Republisert 15.10.21) (Av Svein-H. Strand) Det er nesten som et mirakel: Historien om lystbåten – så skarpseileren – «Octava» gjennom hundre år!

– Bygget ved Soon Baadbyggeri av selveste Jac M. Iversen, båtbygger-legenden.

– Konstruert av en annen legende, nemlig Karsten Anker. På oppdrag fra privat kjøper i Kragerø, som allerede i 1921 endrer navnet til «Ilmen II».

– Etter 20 år skifter regattabåten igjen navn og eier. Det samme skjer i Oslo under krigen. Og flere ganger i Oslo etter krigen.

Men en gang på 1950-tallet ville både båten og eieren ha tilbake det flotte fødenavnet. Og sånn ble det.  Til 1990.

Da begynner historien om at «Octava» kommer hjem til Son. Til verfts-eiendommen der hun ble bygget. I Soon Water Kystlags trygge havn.

I stedet for å ende sine dager liggende på Gressholmen utenfor Oslo med råte, blir hun i 1993, ved Risør, restaurert i skroget, nedentil. I akterspeilet får hun nye hekkplater og skal brukes i arbeid med å formidle kystkultur.

Ringen er sluttet.

Men alt hva «Octava» har opplevd i sitt lange liv! Les nedenfor.

Fartøyet har hatt en rekke eiere. Allerede i 1921 blir båten overtatt av Ludvig Svinndal i Kragerø og fikk navnet «Ilmen II». Svinndal eide båten i 20 år, til den ble overtatt av Edvin Eilertsen i Kragerø i 1941 og fikk navnet «Sixtus II».

Under krigen skiften fartøyet igjen eier, nå i Oslo, og fikk navnet «Sigrid III».

Fartøyet skiftet eiere i Oslo flere ganger, og fikk i løpet av 50-tallet tilbake navnet «Octava».

I 1990 ble «Octava» lagt ut for salg. Året etter overtok Soon Water Kystlag fartøyet – og hun fraktes tilbake til Son.

I 1993 restaureres undervannskroget på Verner Hansens Båtbyggeri på Moen ved Risør.

I 1997 skiftes hekkplater/akterspeilet. «Octava» skal nå brukes i kulturformidlingsarbeid.

Visits: 1127