(Publisert 02.02.22) I Vestby formannskaps behandling av Viken-saken 31. januar la Høyres Pål Engeseth (bildet) fram en «alternativ saksframstilling» i fire punkter, pluss underpunkter. Hans punkt 4 – argumenter for videreføring av Viken – skulle oversendes som Vestby kommunes høringsuttalelse. Men dette fikk bare hans egen stemme og falt i den innledende votering.
Vi gjengir her hele framlegget – noe redigert for økt lesbarhet. Kommunestyret behandler saken i sitt møte 14. februar.
1. Bakgrunn
17. desember la fylkesrådet frem en sak for fylkestinget med søknad til Stortinget om oppdeling av Viken.
Fylkestinget skal behandle saken og fatte endelig beslutning om de skal søke Stortinget om oppdeling 23. og 24. februar 2022.
Før fylkestinget fatter sin beslutning er blant annet kommunene i Viken invitert til høring. Høringsfristen er 1. februar.
(Foto: Vestby Høyre)
Fylkesrådets innstilling
På bakgrunn av sin vedtatte politiske plattform anbefaler fylkesrådet at fylkestinget sender søknad til Stortinget om deling av Viken fylkeskommune. Fylkesrådet sin vurdering er at en oppdeling er den beste løsningen for et velfungerende folkestyre, ivaretakelse av innbyggernes interesser og leveranse av tjenester i et hensiktsmessig geografisk område.
Forslag til oppdeling er i størst mulig grad de tidligere fylkesgrensene til Akershus, Buskerud og Østfold. Reglene for virksomhets-overdragelse skal anvendes for de ansatte, og fylkesrådet forutsetter at oppdelingen finansieres i sin helhet fra staten og at det opprettes overgangsordninger og kompensasjoner for de fylkeskommuner som taper økonomisk på en oppløsning.
Hele saken med fylkesrådets innstilling kan leses her:
https://viken.no https://viken.no/_f/p1/i0401 da67-1ede/_f/p1/i0401 da67-1ede
43ac-9d91-3e38b2de0283/fylkesradets-innstilling-soknad-om-fylkesdeling
Administrativ rapport
I forbindelse med vurdering av oppdeling er det utarbeidet en administrativ rapport som vurderer konsekvensene. Utgangspunktet for rapporten er en ev. oppdeling som i størst mulig grad tilsvarer de tidligere fylkesgrensene til Akershus, Buskerud og Østfold.
KOSTNADEN ved å etablere tre fylkeskommuner i stedet for Viken er anslått til 310-440 mill. kroner, men det er knyttet stor usikkerhet til nøyaktig sum, og den vil også være avhengig av vedtak som fattes i løpet av prosjektperioden.
Det er laget økonomiske scenarier for de tre nye fylkene der forutsetningene er dagens inntektssystem og tjenestetilbud. Her vil Akershus ha et økonomisk overskudd i en 10- årsperiode, mens både Buskerud og Østfold vil få et underskudd. Buskerud og Østfold må dermed redusere driftsutgiftsnivået, ev. også få endret inntektene, dersom de skal være økonomisk bærekraftige enheter. Sammenlignet med de tidligere fylkene har Viken effektivisert driften og
hentet ut stordriftsfordeler uten å redusere tjenestetilbudet, og har planer for ytterligere innsparinger i årene som kommer.
Viken som arbeidsgiver
Viken har i dag sterke og robuste fagmiljøer. Organisasjonen har bygget opp en betydelig endringskompetanse, men det innebærer også at mange ansatte i lengre tid har stått i en krevende arbeidssituasjon, først med sammenslåing og deretter koronapandemien. En ny omstillingsprosess vil være belastende, og med stor fare for tap av kompetanse og nøkkelpersonell. Dette vil kunne påvirke
tjenesteproduksjonen, men mest sannsynlig gå ut over kapasiteten til å etablere de nye fylkene.
Tjenesteproduksjon
Hovedtyngden av fylkeskommunens tjenesteproduksjon er knyttet til samferdsel, tannhelse og videregående opplæring. Det er lite trolig at tjenesteproduksjonen blir berørt i særlig grad, men en krevende ressurssituasjon i prosjektperioden kan også påvirke tjenesteproduksjonen. Selv om driften ikke berøres direkte, vil det være lite kapasitet til utviklingsarbeid. Faren for svekkede fagmiljøer og tap av kompetanse vil kunne påvirke tjenesteproduksjonen negativt.
Samfunnsutvikler
Det er sannsynlig at fylkeskommunens rolle som samfunnsutvikler og regional planmyndighet påvirkes av en oppdeling. Viken er i prosess med å utvikletverrsektorielle planer for «areal og mobilitet»,«kompetanse og verdiskapning» og «økt livskvalitet, deltakelse og likeverd». Det er en klar risiko for at en oppdelingsprosess vil forsinke, og kan være til hinder for å nå, både regionale og nasjonale mål som er satt for fylkeskommunen.
Demokrati
Mindre fylker vil kunne gjøre det enklere for den enkelte innbygger å påvirke prosesser og tilbud, mens større fylker gir bedre mulighet for å påvirke i nasjonale prosesser. Viken rapporterer at de i kraft av sin størrelse og mer profesjonalisert politisk og administrativt apparat i større grad er i stand til å sette dagsorden og påvirke både nasjonalt og til dels internasjonalt. Tilliten til det fylkeskommunen kansvekkes ved at brukes tid og ressurser på strukturendringer, i stedet for drift ogutvikling av tjenester og samfunnsutvikling.
Bærekraft
Viken sine mål om kutt i klimautslippene krever omfattende omstillinger i samfunnet på kort tid. En oppdeling kan ha positive konsekvenser for sosial bærekraft, men det forventes at det vil svekke det regionale samarbeidet og forsinke det felles arbeidet for å nå bærekraftsmålene. Uavhengig av finansieringskilde, vil en oppdeling være enbetydelig økonomisk kostnad for samfunnet. En fylkesdeling vil derfor ikke være bærekraftig bruk verken av samfunnets økonomiske ressurser, eller menneskelige ressurser og kompetanse.
Hele den administrative rapporten kan leses her:
https://viken.no/_f/p1/i68f703c4-d763-49cd 8258-
ebf28ea4a09c/administrativ-rapport-konsekvenser-ved-fylkesdeling
Høringsspørsmål
Til høringen er det laget fem spørsmål som det ønskes var på:
1. På hvilken måte kan fylkeskommunen bidra med støtte til din
kommune eller organisasjon?
2. Har Viken fylkeskommune som partner for din kommune eller organisasjon styrket eller svekket seg som samarbeidspartner og som bidragsyter til å løse felles problemstillinger?
3. Hva vil konsekvensene fortjenesteyting og samfunnsutvikling være for din kommune eller organisasjon ved en fylkesdeling?
4. Hva vil konsekvensene for tjenesteyting og samfunnsutvikling være for din kommune eller organisasjon dersom Viken opprettholdes?
5. Vil Viken fylkeskommune ha potensial til å bidra til at din kommune eller organisasjon får bedre støtte, eller vil et mindre fylke kunne bistå der/dere på en bedre måte?
Det er også mulighet til å gi andre innspill eller generelle/øvrige kommentarer. Høringsbrevet ligger vedlagt.
Vurdering
Ut fra den administrative rapporten ser det ut til å være flere negative konsekvenser av en oppløsning enn positive. De tyngste argumentene slik det fremstår er økonomi, samfunnsutvikling og bærekraft, i tillegg til fare for tap av kompetanse.
Fylkesrådet legger i sin sak vekt på at en oppdeling av Viken vil ha positiv effekt på demokratiet, ved at det bedre sikrer folkestyret og bedre kan ivareta innbyggernes interesser.
Fylkesrådet viser også til tiltak for å minimere de negative effektene av oppdelingen. Blant annet at staten dekker kostnaden ved oppdeling og finner et inntektssystem som sikrer økonomien for de nye fylkeskommunene.
Planarbeidet skal ikke stoppes og at de nye fylkene kan samarbeide om digitale systemer. For Vestby kommune er det viktig å ha en velfungerende fylkeskommune som setter retning på større utfordringer, der kommunene blir for små enheter. Som en felles bo og arbeidsmarkedsregion er samarbeidet med Oslo minst like viktig som hvor yttergrensene for Viken/Akershus går.
Kommunen har nytte at sterke fagmiljøer og nettverk, og det er viktig for Vestby kommune at vi blir hørt og kan påvirke i de fylkeskommunale prosessene.
Det er både fordeler og ulemper med Viken sammenlignet med Akershus, Buskerud og Østfold. I Viken er det muligheter for tyngre fagmiljøer og størrelsen gir anledning til å påvirke i nasjonale prosesser. Det er positivt også for Vestby kommune. Samtidig vil mulighetene for Vestby kommune til å påvirkefylkeskommunen være mindre i Viken, sammenlignet med Akershus.
Forslagsstiller er dermed mest bekymret for den konsekvensen selve delingsprosessen vil ha for samfunnsutviklingen i regionen. En delingsprosess vil være svært krevende, og det er vanskelig å se for seg at det ikke må gå på bekostning av utviklingsarbeid og nettverksbygging.
Det vil ikke være positivt for Vestby kommune eller utviklingen i regionen at vi har et regionalt nivå som må bruke tiden sin på interne organisasjonsprosesser i stedet for å jobbe med de større utfordringene som blant annet areal, mobilitet, klima, miljø og demografi. Viktig utviklingsarbeid vil bli forsinket eller forhindret, ikke bare fram til 2024, men de nye organisasjonene vil trenge tid på å fungere optimalt også etter dette.
Høringsuttalelse
1. På hvilken måte kan fylkeskommunen bidra med støtte til din kommune eller organisasjon?
For Vestby kommune er det viktig å ha en velfungerende fylkeskommune som gir tydelig retning for større utfordringer samfunnet står overfor. Dette gjelder blant annet innenfor temaer som areal, mobilitet, klima,miljø og demografi, der kommunene i regionen må gjøre en felles innsats ogdra i samme retning.
Vestby kommune har nytte av sterke fagmiljøer i fylkeskommunen og nettverk for samhandling og samarbeid. Det er viktig for Vestby kommune at vi blir hørt og at vi kan påvirke i de fylkeskommunale prosessene på en god måte. Vestby kommune er tett integrert med Oslo i en felles bo og arbeidsmarkedsregion, og det er viktig for kommunen at
samarbeidet mellom Viken/Akershus og Oslo fungerer godt.
2. Har Viken fylkeskommune som partner for din kommune eller organisasjon styrket eller svekket seg som samarbeidspartner og som bidragsyter til å løse felles problemstillinger?
Gode fagmiljøer med bred kompetanse er viktig for Vestby kommune sitt samarbeid med fylket. Dette gir bedre kvalitet på faglig samarbeid og nettverk. Muligheten for dette er bedre i Viken enn i et mindrefylke. I en stor organisasjon er det likevel slik at noen samarbeid fungererbedre enn andre, på noen områder oppleves Viken som mindre tilgjengelig enn tidligere Akershus, mens på andre områder oppleves Viken som bedre enn Akershus.
Vestby kommune opplever at muligheten for å påvirke i regionale prosesser har blitt vanskeligere, og Viken sitt ønske om å benytte de regionale samarbeidsrådene for samhandling vil skape flere ledd og større avstand mellom kommune og fylkeskommune. Det er positivt for Vestby kommune at Viken i kraft av størrelse og profesjonalitet opplever å ha større påvirkningsmulighet i nasjonale og delvis internasjonale prosesser enn de tidligere fylkene hadde. Det er påvirkning også på vegne av Vestby kommune og Vestby kommune sine innbyggere.
3. Hva vil konsekvensene for tjenesteyting og samfunnsutvikling være for din kommune eller organisasjon ved en fylkesdeling?
Å være del av et mindre fylke vil gi større mulighet for Vestby kommune til å påvirke regionale prosesser. Den økonomiske bærekraften for et nytt Akershus ser ut til å være god, noe som er positivt.
Fagmiljøene og nettverkene kan miste noe av sin styrke og kompetanse når de skal deles i tre. I tillegg vil selve delingsprosessen innebære en fare for at nøkkelpersoner og kompetanse forsvinner ut av fylkesorganisasjonen.
En delingsprosess vil være svært krevende, og det er vanskelig å se for seg at det ikke må gå på bekostning av utviklingsarbeid og nettverksbygging. Ikke bare fram til 2024, men en ny organisasjon vil trenge tid til å fungere også etter det.
Vestby kommune er bekymret for utviklingen i regionen når vi har et regionalt nivå som må bruke tiden sin på interne organisasjonsprosesser i stedet for å jobbe med de større utfordringene som blant annet areal, mobilitet, klima, miljø og demografi. Viktig utviklingsarbeid vil bli forsinket eller forhindret i flere år framover.
4. Hva vil konsekvensene for tjenesteyting og samfunnsutvikling være for din kommune eller organisasjon dersom Viken opprettholdes?
Dersom Viken opprettholdes, kan hele regionen og alle forvaltningsnivåer jobbe videre med å finne løsninger på de store samfunnsutfordringene. Det er viktig for Vestby kommune at det regionale samarbeidet opprettholdes og at arbeidet med å nå bærekraftsmålene opprettholdes med full styrke.
5. Vil Viken fylkeskommune ha potensial til å bidra til at din kommune eller organisasjon får bedre støtte, eller vil et mindre fylke kunne bistå der/dere på en bedre måte?
Når det gjelder støtte og bistand opplever Vestby kommune det som viktig med større fagmiljøer med mye kompetanse. Akershus vil være stor nok til å være en god støttespiller, men mulighetene er likevel større i Viken.
På noen områder oppleves Viken som mindre tilgjengelig enn tidligere Akershus, mens andre fagmiljøer opplever økt kompetanse og bedre samarbeid.
Det er lite som tilsier at det er størrelsen på Viken eller Akershus som er den grunnleggende faktoren for velfungerende fylkeskommune. Tid til å bli kjent med ny organisering, og tid til å jobbe med gode strukturer og kontakter er antakelig vel så viktig.
Vestby kommune mener at Viken bør bestå og at en eventuell oppdeling bør utredes bedre før det skjer en oppdeling.
5. Konklusjon
Sakens punkt 4 oversendes som Vestby kommune sin høringsuttalelse.
(Redigerer: Svein-H. Strand)
Views: 405