Beboer Badi var selv fotoreporter

Fra brannutrykningen i Woldegården mandag 30. mai. Utrykningsleder og innsatsleder ved Mosseregionens Interkommunale Brannvesen (MIB) følger med. Bildene er tatt av beboer Badi Batchelor.

(Publisert 01.06.22) – Det svarte du ser over døra er svart byggepapp som lå bak panelen, forteller Badi Batchelor etter mandagens alvorlige branntilløp i Woldegården.

(Reporter Svein-H. Strand)

– Det er altså ingen brannmerker, understreker hun.

– Bare merker etter brannmennene som brøt opp panelet for å finne ut om det ulmet under, forteller beboeren i en følgetekst til bildene LM har fått publisere.

FERDIG FULLRESTAURERT

Brannårsaken er så langt ukjent. Det er noe ikke minst beboerne som eiere håper de kan få en fullgod forklaring på.

Sammen med sin mann, sivilarkitekt Michael Batchelor, har ekteparet gjennom en årrekke arbeidet med å restaurere den gamle gården.

Etter dette er Woldegården i bedre stand enn den trolig har vært på kanskje rundt 150 år – ikke minst når det gjelder tekniske installasjoner, der alt er av gjeldende standard i dag.

Og her: Badis snapshot av situasjonen i gata utenfor nummer 24, med to av utrykningsbilene til MOVAR Brann.

Views: 84

Glemte å stoppe på stasjonen

(Fra LM 09.06.05.) (Republisert 01.06.22) Har NSB satt en slags ny rekord? I går opplevde morgenpendlere innover til Oslo at lokføreren glemte å stoppe på en av stasjonene. Og han var ikke svensk. Eller var det dét han var?

 

LM illustrasjonsfoto: Sturla Strand


♦ Hauketo er ingen stasjon der mange går av og på ”Mossetoget”. De fleste lar seg betjene av ”Ski-lokalen” som stopper på alle stasjoner mellom Ski og Oslo.

Men behovet er nå engang såpass stort at NSB for et par år siden koplet inn Hauketo som siste stasjon på ordinære avganger for strekningen Moss – Oslo – Spikkestad. Før det, var Kolbotn siste mulighet til å komme seg av før Oslo S, om du da altså ikke tok ”Ski-lokalen”.

Denne onsdagsmorgenen, med det nye flotte togsettet som omtrent går punktlig fra Sonsveien stasjon 08.00 alle arbeidsdager, skjedde det at togføreren rett og slett glemte å stoppe på Hauketo. Og det med god margin, for å si det slik …

Toget var kommet én kilometer eller så forbi Hauketo stasjon da det ble klart for togføreren hva som hadde skjedd.

Toget stoppet, og stemmen til en beskjemmet norsktalende togfører (som ikke er lokføreren) lød i høyttalerne.

Togføreren beklaget på det sterkeste det som hadde inntruffet, og tilføyde at kjøreledelsen på Oslo S ikke hadde gitt dem lov til å rygge tilbake til stasjonen.
Tvert imot ble det noen minutters stilleståing mellom stasjonene for å komme i rutetid.

Neste stasjon var Ljan, der altså vanligvis bare ”Ski-lokalen” stopper. Og der fikk da de uheldige som skulle av på Hauketo, omsider komme av – for å vente på første lokaltog tilbake til Hauketo.

Og de som sto på Hauketo og så at toget de skulle være med, bare kjørte forbi denne onsdagsmorgenen – ja de også måtte jo vente på første lokaltog.

Det er ellers bare å konstatere at datasystemene på disse kjøyregreiene ennå ikke har tatt helt over, enda de nye togsettene er spekket med dem. Men systemene prøver noen ganger så godt de kan, både å ta over og å ha moro med de reisende.

Noen dager går ”stemmen” som er koordinert med info-ruta i taket baklengs. Det arter seg slik at når du har kjørt fra Sonsveien, så sier stemmen – som virkelig ER NRKs Marit Åslein – og tavla, at ”Neste stasjon er K a m b o.” Men det er jo Vestby, det vet vi alle.

Og så videre. Men de reisende har lært seg å trekke på skuldrene og ta det kult. Vi er fortsatt datateknologien overlegne.

Men temperaturen, som måles fortløpende, ser ut til å være riktig. 10,7 hver morgen når vi går om bord på Sonsveien i tidlige juni. Eller var det egentlig temperaturen på Kambo?

Ikke godt å vite. Egentlig.

But who cares? Sommer blir det jo i alle fall ikke i år.

 

ooopserver

Views: 52