Med muntlig tradisjons-samling som spesialitet

(Publisert 16.03.23) Jørn Svendsen har i lang tid interessert seg for Vestby og derigjennom også Son og Sons historie. Han har i en årrekke vært leder av Vestby Historielag. Fra denne posisjonen har han generert en lang rekke innspill av allmenn interesse i det nære. For dette ble han av Soon og Omegns Vel i fjor tildelt Sooningprisen for 2021. Og her er begrunnelsen:
(Foto: Privat, fra Facebook)
Han har sikret relevant historie gjennom muntlig tradisjonssamling. Tradisjonelt har dette vært nedskrevne gjenfortellinger basert på intervjuer med personer, ofte ved lydbåndopptak.
Jørn har videreført dette med «levende» opptak av personers fortellinger ved å bruke video- og lydutstyr. Dette omfatter både intervjuer og opptak av foredrag.
Historiene om «liv og virksomhet i Son» er gjennom dette tatt vare på for ettertiden, og der et titalls personer har vært involvert. (Alex Johannesen, Jørn Fredriksen, Ivar Gudmundsen for å nevne noen).
Jørn har også engasjert seg i å «rydde og bevare/arkivere» personlige dokumenter og fotografier som har offentlig interesse for ettertiden.
I den senere tid har dette gitt resultater i gjennomføring, finansiering og produksjon av Ivar Gudmundsens bokmanus om prestegården (eller kapellangården, som Ivar kaller den), i samarbeid med Ivars familie, vellet med flere.

Jørns Svendsens arbeid som leder av Vestby Historielag – og hans foredrag og videopresentasjoner – har bidratt til å inspirere til et tilsvarende engasjement fra andre foreninger og privatpersoner.

Alt for å ivareta Sons sjel og egenart på ulike måter, ved foredrag, utstillinger av bilder og gjenstander – og et stort engasjement!

Soon og Omegns Vel
v/leder Jon Warhuus

Views: 116

Ny bok: Kunst-sentrenes vekselstrøm

(Publisert 16.03.23) Nitja senter for samtidskunst ligger i Lillestrøm, og her kan alle kunstnerne i Akershus søke utstillingsplass og oppleve utstillinger av kolleger. Fra de tre første kunstsentrene ble etablert i Bergen, Trondheim og Stavanger i 1976, eksisterer det i dag 15 kunstsentre, fra Sámi Dáiddaguovddáš i nord til Agder kunstsenter i sør.

(Redigert fra pressemelding) Hvilken betydning har de kunstnerstyrte sentrene for et levende kunstliv med produksjons- og visningsmuligheter?

Ved inngangen til 2023 er det interessant å fastslå at kunstnerstyring er blitt en bortimot to hundre år gammel tradisjon i norsk kunstliv. Kanskje er det slik som mange kunstnere hevder, at denne organisasjonsformen er et viktig korrektiv til andre maktstrukturer.

Det sier fagredaktør Marit K. Lykken Flåtter.

Antologien Kunstsentrenes vekselstrøm er et innlegg i debatten om kunstsentrenes framtid.

Bidragsyterne drøfter temaer som kunstnerstyring, maktfordeling og ytringsfrihet.

HVA BETYR DET for publikum at det finnes kunstnerstyrte arenaer over hele landet? Ligger det viktige premisser for kunstforståelse i den kunstnerstyrte modellen? Eller motsatt: Står den i veien for faglig utvikling og profesjonalisering?

UTGIVELSEN HAR BIDRAG fra Märit Aronsson-Towler, Joachim Friis, André Gali, Mina S. Haufmann, Geir Bergersen Huse, Merete Jonvik og Hanne Hammer Stien, Sissel Lillebostad, Mari Opsahl, Eivind Slettemeås, Stephanie Serrano Sundby, Hilde Sørstrøm og Synnøve Vik.

OMSLAGET er basert på verket Still Life 2021 av Lin Wang, som ble vist på Trøndelag senter for samtidskunst i 2022.

REDAKTØREN, Marit K. Lykken Flåtter (f. 1975), har diplom fra Kunsthøgskolen i Bergen avd. Kunstakademiet, er skribent og ansvarlig redaktør i nettmagasinet ArtScene Trondheim (AST). Hun var med på å etablere AST som Trøndelags meningsbærende arena for formidling, debatt og refleksjon om samtidskunst.

Boka er blitt realisert med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord og Norsk kulturråd.

Museumsforlaget

ISBN 9788283051278

336 sider  Myk perm

Pris: Kr 450, –

Utgivelsesdato: 15, mars 2023

 

Views: 60