Nedgang som forventet for Polet

(Publisert 29.08.22) (LM) Vinmonopolet melder at juli-salget var 29 prosent lavere enn i fjor, og salget i første halvår 20 prosent lavere. Nedgangen er omtrent som man forventet med tanke på gjenåpningen av samfunnet etter pandemien. Og målt mot 1. halvår 2019 – siste normalår – har salget økt med 22 prosent. Salget av alkoholfritt øker med 20 prosent i første halvår og blir med dette “en trend i trenden”, som det heter.

– Det er størst nedgang for en rekke kommuner nær Sverige, noe som ganske sikkert må sees i sammenheng med at grensehandelen øker etter gjenåpningen, sier presseansvarlig Jens Nordahl.

– Taxfree, grensehandel og utelivet har tatt seg opp etter pandemien, antakelig til normalt nivå. Slik vil det trolig være en stund framover, særlig fordi flytrafikken ikke er på 2019-nivå før om en stund. Utelivet er nok tilbake på 2019-nivå allerede, mens grensehandelen er i ferd med å nærme seg dette, tilføyer han.

RØDVIN MEST NED

Ser vi på katgoriene, så står rødvin for hele 45,6 prosent av salget. Men kategorien er samtidig den som har størst nedgang i første halvår. Regnet i liter: 6 millioner – fra 26,5 til 20,5.

Kategoriene som vokser over tid er de «lette og lyse» som hvitvin, musserende, rosévin, øl, sider og alkoholfritt.

– SPEILER OGSÅ KLIMAENDRINGENE

– Denne vridningen i salget mot kategorier med lavere sukker-, alkohol- og kaloriinnhold skyldes både trenden om å være bevisst på det man spiser og drikker, men speiler også klimaendringene. Særlig er temperaturen avgjørende for hva folk velger å kjøpe. Varmere klima favoriserer salget av lette og lyse kategorier, sier Nordahl

Visits: 37