(Leserbrev) «Verden er blevet digital» leste jeg i danske Berlingske for to år siden. Norge inkludert. Omfanget og farten øker. På godt, og faktisk også vondt. Farten øker på alle områder; det fine ordet logistikk brer om seg, og logistikken blir stadig bedre rundt om.
(Fra LM Fredag 24.08.18) (Republisert fredag 03.03.23)
Siste ledd i en såkalt verdikjede ute i Kjøvangen er postkasse-stativer. Der sokner jeg til et riktig fint et, snekret og montert av Kjøvangen Vel. Hit kommer papiravisene daglig, lenge før morgenbadet i fjorden er utført, og brødet fra Morgen-levering.no sammen med avisen. Og selvsagt posten.
POSTEN MED LITEN P er bl.a. brevpost fra offentlige institusjoner som de ikke tør sende som epost i frykt for at sensitiv informasjon skal komme på avveie. Og brev og kort fra familie og venner i inn- og utland. Selv om verden er blevet digital.
Og dette betaler de for, avsenderne. 14 kroner for å sende et brev innenlands for tiden. Posten Norge AS hadde et driftsresultat på 703 millioner kroner i 2017.
MED DETTE I RYGGEN har Posten fått Stortingets tilslutning til å sette ned tempoet. I en tid da alt ellers går fortere og fortere.
I et tykt stortingsdokument har samferdselsministeren forklart hvorfor Posten må jobbe saktere og sette ned farten på brev fra Oslo til Kjøvangen fra én til to dager. Dette er uttrykt slikt på kundeservicesiden på www.posten.no:
«Veiledende leveringstid for all post frankert med frimerker er to virkedager i hele Norge. Postens målsetting er at all post i Norge skal sendes frem på to virkedager over hele landet. Postlegger du et brev mandag, skal det være fremme på onsdag. Et brev postlagt på fredag skal være fremme tirsdag.»
BARNEBARNET MITT har ikke god erfaring med dette. Et bursdagsbrev lagt i postkasse i Oslo mandag før tømmetid, kom fram torsdag. Jeg hadde sjanset på at det kom fram på fødselsdagen, onsdaene som de allerede har – og skrur farten tilbake til fortidens.
Men der tok jeg feil. Og et kort sendt fra Post i butikk innen fristen på fredag, kom fram på onsdag. Man ser jo av Postens serviceerklæring at ikke bare lørdag og søndag, men også fredag er hviledag der i gården. Dersom bestefar selv hadde reist ut med posten, hadde det ifølge Ruters reiseplanlegger tatt 1 time og 48 minutter, inklusive gange fra bussen i Son. Noe raskere med bil. Ulempen er at barnebarnet ikke ville fått opplevelsen ved å titte ned i post-kassen.
FØR HET DET at «Posten skal fram». Den kommer for så vidt fram nå også, men det tar altså sin tid. Så het det «Vi lever for å levere». Nå heter det: «Vi gjør hverdagen enklere og verden mindre.» Og:«Vi jobber hver dag med å utvikle nye tjenester og å forbedre de vi allerede har.»
Jomen sa jeg smør. Men det kan jo være håp om at de forbedrer de tjenestene.
HELGE FALKENBERG
Views: 99