Fra opplagstall til “digital total”

(Publisert 17.02.24) Opplagstallene for norske aviser er ikke hva de var før den digitale revolusjon. Da speilte de, rimelig nøyaktig, hvor mange betalte eksemplarer av papirutgaven hver avis hadde hvert år.

Punktum. Etter hvert kom også opplagstall for første og andre halvår. Så ble det – i alle fall for oss i bransjen – interessant og noen ganger spennende å følge med.

Riksaviser, regionale aviser og lokalaviser var det mange av, da som nå. Og noen steder i det lange og rike avislandet vårt ble det startet nye produkter. Primært nye lokalaviser, i distrikt der èn avis hadde vært enerådende i mange generasjoner. Eller der én av to hadde vært nødt til å legge inn årene.

I DAG ER DET temmelig annerledes. Tallene som ble presentert i går – på nettstedet medietall.no – opererer med begrepet Digital total. Det blir forklart som “gjennomsnittlig daglig dekning”. Og “ikke antall lesere for en gjennomsnittlig utgave”. Alt kvartalsvis.

Javel. Her er tallene for noen aviser i vårt distrikt for 4. kvartal i fjor og året før .

Nr. 52: Moss Avis 25.036, mot 24.872 året før.

Nr. 76: Østlandets Blad (Ski) 13.076, mot 15.928 året før – en betydelig nedgang, altså.

Nr, 94: Akershus Amtstidende, 9837 mot ….. i fjor.

Nr. 142: Vestby Avis 4629, mot 3951 i fjor.

Nr. 165: Ås Avis 2417, mot 2222 i fjor.

Nr. 171: Svelviksposten, 1854 mot …. i fjor.

Nr. 119: Røyken og Hurums Avis 6451 mot …. i fjor.

I statistikken finnes også tall for papirutgaven og blant annet for lesere på mobil og nettbrett.

(Oppdateres.)

 

 

Views: 42