Når banken sperrer deg ute

(Publisert 03.09.2024) (Av Svein-H. Strand)  I går opplevde jeg å bli utestengt fra nettbanken til min lokale bank, etter at en medarbeider der slo av tilgangen til min Bank-ID-brikke. Uten å varsle meg som bruker.

Tidligere på dagen hadde jeg telefonsnakket med en medarbeider på hovedkontoret i forbindelse med manglende postsendte kontoutdrag for to måneder.

Nesten daglig bruker jeg kodebrikken når jeg logger inn for å dekke ulike andre behov. Blant annet fordi jeg også er kunde i to andre banker og noen ganger i måneden overfører penger til og fra konti som jeg har der.

Slik har det vært siden denne innloggingsmetoden ble lansert for mange år siden.

Dette fikk bankens mann vite – og litt til om hvordan brikken ble brukt, til praktiske oppgaver som å signere for betaling av fakturaer via brukskontoen min, eller fra ektefellens konto hvis fakturaen er stilet til henne.

Alt med en felles nettbank som plattform.  Men dette er ikke lov, ble det påstått. Og at ektefeller skal ha hver sin nettbank.

Ikke lenge etter fikk jeg feilmelding (!) da jeg skulle bruke min ID-brikke. Dette skjer også i dag. Når jeg har fått opp en generell, generert kode på brikken og neste trinn er å skrive inn min PERSONLIGE KODE. En kode som bare jeg skal kunne – heller ikke en ektefelle. Og selv om det skulle være sånn i et hjem eller to i landet:

At en ektefelle rent fysisk signerer/betaler fakturaer. Både den andre sine (fra dennes konto) – pluss fakturaer knyttet til fellestjenester i heimen (fra brukskontoen). Dette er altså ikke greit!

Så nå får jeg heller ikke logget meg inn på viktige offentlige nettsider som Helsenorge.no, Skatteetaten og Altinn.

Og jeg undres: Er dette lov, da? Eller kan bankene gjøre som de vil? Rett nok er det alternative måter å “banke seg inn” på, men ikke på statens nettsider. Mer om dette kommer.

Views: 29