Gode inntekter for mange forfattere og forleggere

(Publisert 08.02.25) Flere norske forfattere tjener godt. Jo Nesbø er på topp med en inntekt på 7,7 millioner, mens serieforfatteren Frid Ingulstad tjente 7 millioner. Tallene fra skettelistene er vel å merke hentet fra Aftenposten i september 2015. Men både tallene og rekkefølgen speiler for en god del hvordan det er også i dag.

Noen få forfattere har fremdeles mulighet til å gjøre det godt økonomisk.

Jo Nesbø er for tiden Norges mestselgende forfatter. Det slår ut på inntekten. I 2014 tjente Nesbø 7,6 millioner kroner, hadde 44 millioner i formue og betalte 4 millioner i skatt.

Unni Lindell står med en formue på over 7 millioner og betalte over 2 millioner i skatt.

Felles for begge disse forfatterne er at de både skriver voksenlitteratur og barnebøker – og blir solgt til flere land. Men dette er ikke nok til å forklare inntekten.

Nesbø har først og fremst klart å treffe leserne med Harry Hole-serien, mens Lindell har fått et stort marked blant annet med barnebøkene om Nifse Nella.

Lars Saabye Christensen er en produktiv forfatter som også selger bra i utlandet. I 2014 kom boka Bisettelsen.

Saabye Christensens inntekt var på 5,1 millioner og formuen på nesten ni millioner.

Frid Ingulstad, som aldri har oppnådd medlemskap i Forfatterforeningen, er en av Norges rikeste forfattere. Eks-flyvertinne og radiotelegrafist fra Nordstrand i Oslo. Hun oppgir at hun skriver 12 romaner i året (!), tjente 7 millioner, har nesten 8,5 millioner i formue og betalte 3 millioner i skatt.

Først etter de tre mestselgende forfatterne kommer den best gasjerte forleggeren, administrerende direktør Tom Harald Jenssen i Cappelen Damm.

Jenssen tjente betydelig mer enn sine konkurrenter i bransjen. I 2014 var lønnen på 4.1 millioner og formuen på 10.7 millioner.

William Nygaard i Aschehoug tjente 3.2 millioner, mens Gyldendals konsernsjef Geir Mork tjente 2. 9. millioner.

SNÅSAMANNEN var en bestselger i bokbransjen. Boken satte rekorder i opplag og var en viktig inntektskilde for forlaget Gyldendal. Forfatteren Ingar Sletten Kolloen oppnådde likevel ikke å gå forbi forfattere som Fossum, Lindell og Nesbø på inntektssiden. Han tjente knappe 2.3 millioner og hadde en formue på «bare» 600000. Kolloen kunne imidlertid trøste seg med at Snåsamannen hadde fortsatt å selge, og var oppe i tiende opplag.

Karin Fossum som fikk strålende kritikker for sin tiende roman om Konrad Sejer, tjener også penger på forfatterskapet. I 2014 var lønnen på knappe 4 millioner og formuen på knappe 5 millioner.

Ari Behn som i 2014 ikke hadde noen ny bok på markedet, tjente heller ingen penger. Ifølge likningen tjente han null kroner, hadde null i formue og betalte 30000 kroner i skatt.

Tom Egeland ga heller ikke ut noen ny tittel, men selger godt i utlandet og hadde skrevet boken bak filmen Ulvenatten som hadde première i 2014. Likevel kommer Egeland ut med en inntekt på bare 75000 og betalte bare vel 100000 i skatt. Ifølge forfatteren skyldes den lave inntekten en feilslått investering.

FlLERE FORLEGGERE har vært moderate når det gjelder lønnsuttak, etter det vanskelige året som 2008 var for norsk forlagsbransje. Dette gjelder for eksempel Arve Juritzen i Juritzen forlag, Øyvind Hagen i Bazar og Finn Jørgen Solberg i forlaget Vega.

Disse forleggerne står oppført med en inntekt på cirka 500000. Cyrus Brantenberg i Spektrum forlag, et av de mest lønnsomme forlagene, tjente bare 23000, men hadde til gjengjeld en formue på over 11 millioner.

 

Views: 9