
(Publisert 08.02.25) (Av Svein-H. Strand) For deg som – i likhet med meg – tenker å gi ut en bok på eget forlag: Prissetting av boka di kan være litt «tricky». Men nedenfor er noen faktorer å vurdere. Dette ifølge en tilbakemelding jeg har innhentet fra en seriøs fagkilde på internett.
Lengde og innhold: Er boka di en samling av kortere kåserier eller lengre essays? Lengre og mer omfattende bøker har ofte høyere priser.
Trykkekostnader: Vurder hvor mye det koster å trykke hver bok, inkludert papir, omslag, og trykkeprosess.
Marked og målgruppe: Hvem er dine potensielle lesere, og hvor mye er de villige til å betale? Se på hva liknende bøker i din sjanger og størrelse koster.
Distribusjon: Skal boka selges gjennom bokhandler, nettbutikker, eller direkte til leserne? Hver av disse kanalene kan ha ulike kostnader og prisnivåer.
Prisstrategi: Vil du sette en lavere pris for å tiltrekke flere kjøpere, eller en høyere pris for å reflektere høy kvalitet og eksklusivitet?
TYPISK KAN EN BOK med kåserier som min «Ord gjennom år» (produseres av AIT Grafisk AS, Bokfabrikken.no) koste alt fra 150 til 300 kroner, avhengig av faktorer som nevnt.
Men det kan være lurt å starte med en konkurransedyktig pris – og så justere etter markedets respons.
Lykke til!
LES OGSÅ: https://lokalmagasinet.no/?p=25398
Views: 15