
(Publisert 03.03.25) (VM-ExtraKåseri) Det bare må sies, allerede få dager etter åpningen: VM på ski i nordiske grener vil ta en av de fineste plasser i minnenes idrettsbok. Ikke bare for de fine prestasjonene til våre egne deltakere, men for rammen rundt arrangementet i gamle «Trån´hjæm».
I et tidligere kåseri i forbindelse med Ski VM var jeg såvidt innom da jeg var liten og hadde mitt første møte med en trikk.
Her er historien om trikken i Trondheim, redigert fra no.wikipedia. Den ble åpnet i 1901 med 1000 mm sporvidde og hadde på det meste fem linjer.
I dag omfatter den bare linjen Gråkallbanen, som går mellom St. Olavs gate i Midtbyen og Lian på Byåsen via Ila. Boreal Bane er driverselskap.
Et arbeidsnotat fra Byutredningen Trondheim så i 2017 nærmere på muligheten for å utvide trikkenettet.
Konklusjonen ble at man trenger et større trafikkgrunnlag enn Trondheim har i dag dersom det skal satses på trikk. Dette ble begrunnet med henvisning til en utredning fra 2010 som så på muligheten for å opprette to nye trikkelinjer.
Utredningen viste et potensial på 1000 passasjerer for hver trasékilometer per dag. Men arbeidsnotatet påpekte også at den mest trafikkerte bussruta til sammenlikning hadde knapt 1000 passasjerer per trasékilometer (i 2017).
Trafikkgrunnlaget ville da ikke være stort nok til at det vil lønne seg med to nye linjer. Men det ses ikke bort fra at det kan bli mer aktuelt senere.
De tar også opp muligheten for bygge trikk til Sluppen og et stykke videre. Her legger de imidlertid til at stasjonene lengst sør vil komme i konkurranse med toget, og at det vil ta lang tid å nå fram til de sørligste stasjonene. Folk vil dermed velge andre alternativer. Av den grunn anbefaler de i så fall at man avslutter utvidelsen på Saupstad.
BRØDRENE SOM KOM FRA SLESVIG
Thomas Angell (født 29. desember 1692, død 19. september 1767) var kjøpmann og legatstifter i Trondheim. Sammen med broren Lorentz Angell forvaltet han formuen til familien, som hørte til en velstående handelsslekt med røtter i Syd-Slesvig.
Som følge av en familiestrid, testamenterte Thomas sin del av familieformuen til allmennyttige formål i Trondheim.
Til å forvalte midlene ble Thomas Angells Stiftelser opprettet. (Og det deles fortsatt ut rente-midler etter søknad, red. anm.)
Thomas Angell ble født i Trondhjem som sønn av kanselliråd Albert Angell og Sara Thomasdatter Hammond.
På morssiden nedstammet han fra England. Farssiden kom fra landskapet Angeln i Syd-Slesvig, som på dette tidspunkt var del av Helstaten.
Hans bestefar, Lorentz Mortensen Angell, etablerte seg som handelsmann og rådmann i Trondheim.
Og Thomas Angells far, Albert Lorentzen Angell, førte familiens handelshus videre. Han var også borgermester og senere magistratspresident i Trondheim.
Handelshuset drev en omfattende virksomhet, både innenfor handel, finans, rederi og trelastproduksjon. I tillegg eide familien store jordområder i Midt-Norge og landrettigheter i Lofoten. Familien kjøpte også opp andeler i Røros kobberverk.
Ved Albert Angells død ble et sidekapell til Nidarosdomen (Johanneskapellet) omgjort til gravkapell for familien og fikk etter hvert navnet Det Angellske gravkapell.
Thomas Angell var ugift og bodde lenge sammen med broren Lorentz og hans familie. Da Lorentz døde, gikk brorens formue – ved hans datter Karen Angell – til historikeren Suhm. Seks år før hans død kom det til et brudd med brorens familie, og Thomas flyttet inn i Thomas Angells gård.
Thomas Angell ble gravlagt i familiekrypten under Johanneskapellet inne i Nidarosdomen, hvor hans gravstein var en av de få som fikk bli liggende etter den store restaureringen på 1800- og 1900-tallet.
St.
Views: 15