Foto: NTB
(Publisert 25.06.22. Kommentar.) (Av Svein-H. Strand) Den ligger ikke i Son, ikke et annet sted i Vestby eller Follo-regionen heller. Den ligger i vår nabokommune i sør, Moss, og heter Moss lufthavn Rygge. Og alle skjønner at den har et stort og viktig omland å betjene.
Likevel bare står terminalen der og venter på en ny eier som kan være fødselshjelp for et nytt liv med kommersiell sivil drift – med potensielle reisende fra den svenske Strömstad-regionen i sør til Stor-Oslo i nord og indre Østfold i øst.
En eventuell rullebane nummer tre på Gardermoen er blitt en slags joker. Blir ikke disse planene gjennomført, så vil man trenge en erstatning for å møte framtidens behov.
Selv fra regjeringshold blir det pekt på Rygge som et naturlig alternativ til en ny rullebane på vår hovedflyplass.
På Facebook-siden for gjenåpning av lavpris-flyplassen – som en Venstre-statsråd i praksis fikk nedlagt i 2017 gjennom å innføre en norsk flypassasjeravgift fra 2016 – der er det nå 55.400 medlemmer.
Avgiften ble blant annet oppgitt som grunn da lavprisselskapet Ryanair la ned all sin trafikk fra Rygge.
– Det går ikke an å se på at en slik flyplass står som et monument over hvor galt det kan gå når politikerne baller det til med famøse vedtak.
DENNE KRAFTSALVEN – som det ikke faller vanskelig å slutte seg til – kommer fra Tor Magnus Seglsten, administrator i Facebook-gruppen «Vi som ønsker Rygge flyplass gjenåpnet».
I september 2021 ble Moss lufthavn Rygge lagt ut for salg. Jotunfjell Partners (eiere siden 2017) vil selge hele den fysiske pakka – terminalbygg, parkeringshus og flyoppstillingsplasser. Men ennå har ingen interesserte meldt seg.
En flyplass er et typisk samarbeidspsrosjekt, enten den skal være privateid eller ligge i den offentlige Avinor-folden.
SETT FRA DENNE SIDE av kommunegrensen får man dessverre et grelt inntrykk av at det i Østfold finnes store og kanskje «nedarvede» samarbeidsproblemer både på person- og etatsnivå. Litt avhengig av hva temaet er, men likevel.
Selv folkevalgte på «østfoldbenken» sier lite om flyplass-saken som er på manges lepper i sosiale medier. I alle fall hvis de ikke blir spurt av Moss Avis eller fylkesledende Fredriksstad Blad.
Avslutningsvis hører det med at samferdselsministeren, Jon-Ivar Nygård, tilfeldigvis er fra Østfold og tidligere ordfører i Fredrikstad.
Ap-statsråden er selvsagt fagminister for hele landet. Men han får neppe smake pisken dersom han engasjerer seg klart, konstruktivt og personlig for å få ny kommersiell drift av flyplassen.
For å si det sånn: Samferdselsminister Nygård har mye å gå på, å dømme etter hva vi leser både i sosiale- og tradisjonelle medier.
Views: 112