På rekord-seilas med kurs for Son!

Det skummer rundt baugen på den gamle barkriggede seilskuta «Kalos» da hun legger ut fra London med kurs for Son. Det er en onsdag morgen en sen høstdag i 1898. Den gamle vasstrukne «Kalos» av Kristiania er et lykkens skip; alltid har hun tjent penger selv i tider der andre skuter har bragt eierne tap var Kalos en vinner. I 40 år har hun seilt på de sju hav uten uhell av noe slag.

Av Reidar Johansen, Son

(Fra LM 12.11.11) (Republisert 11.11.22) 

EN TUR over Nordsjøen med de steamdrevne rutebåtene på den tiden var en reise på fire døgn. Skipene gikk vanligvis fra London torsdag middag og ankom Kristiania mandag middag.

Det var nok en skikkelig høststorm som regjerte i Nordsjøen ved denne anledningen. Havet var opprørt, det skummet og frådet av de enorme bølgetoppene!

Det var ingen mulighet for å kvittere ut den engelske losen som var kommet om bord for å geleide «Kalos» ut Themsen til trygt farvann. Han måtte bli med over Nordsjøen.

Å LEGGE UT i et slikt vær med gamle «Kalos» vil nok av mange ansees som det glade vanvidd, men kaptein H. Olsen så det annerledes. Var det hjemlengselen til gamlelandet, mon tro – eller var det en skummende kald pils på Son Hotell som var drivkraften?

De gned seg nok i øynene, de i Son som så «Kalos» runde Bevøya med kurs for Sonskilen fredag middag. To og et halvt døgn på reisen London-Son! Virkelig en fjær i hatten for kaptein H. Olsen og hans mannskap. En utrolig rekord! Gjelder den fortsatt, mon tro?

PÅ BILDET sliter den like legendariske seilskuta fullriggeren «Mossehøvding» av Moss med store bølgetopper og uvær. «Mossehøvding», eiet av M. Peterson & Søn i Moss, seilte på legendariske tider over Atlanterhavet.

For et fantastisk skue det må ha vært for dem som opplevde henne for fulle seil runde Bevøya med kurs opp Mossesundet!

Views: 76

Ordfører fikk ikke dokument-innsyn

(Fra LM 27.01.12) (Republisert 11.11. 22) (Reporter Svein-H. Strand) – Som ordfører så jeg faresignalene for Vestby Næringsselskap AS og datterselskapet allerede i 2010. Men jeg fikk ikke innsyn som kunne gi et konkret grunnlag for å gripe inn fra eiersiden, sier John A. Ødbehr (H) til Lokalmagasinet.no. – I dag er jeg både skuffet og sjokkert, tilføyer han.

♦ Ødbehr ser en rekke feil han mener er årsaken til den dramatiske økonomiske situasjon de to kommunale selskapene er kommet i. Han nevner på strak hånd:

– Ingen informasjon om den økonomiske ubalansen som hadde bygget seg opp.

– Ingen signaler til eier om den løpende utvikling.

– Ingen helhetlig strategi for morselskapet og datterselskapet.

– Ingen risikoanalyse.

– Ikke levering av forventede tomtesalg.

– Ikke utarbeidelse av likviditetsbudsjett.

– Ikke utarbeidelse av investeringsbudsjett.

– For lite samarbeid med kommunens administrative og politiske ledelse.

BRUDD PÅ AKSJELOVEN?
Kommunale selskaper er underlagt samme lovgivning som den som gjelder for andre aksjeselskaper, med et stort ansvar for styreledere og daglige ledere. Med så mange unnlatelsespunkter som du nevner, ligger det noe inni dette som kan være brudd på aksjeloven?

♦ – Det er det for tidlig å si noe om.

– I dokumentene til formannskapets møte mandag står det at administrasjonen fikk vite om den alvorlige situasjonen «underhånden» 5. desember. Er det slik å forstå at det var et rykte eller tips som nådde rådhuset?Nei, det var et notat fra ledelsen i morselskapet.

♦ – Og når ble du orientert?

♦ – Det skjedde samme dag, og da reagerte den administrative og politiske ledelse svært raskt, som dokumentene viser. 

LUDVIGSEN HELT UTE
– Der går det også fram at engasjementet som prosjektleder i datterselskapet Vestby Fjernvarme AS skulle inndras fra 1. januar. Prosjektlederen, Tom Anders Ludvigsen, gikk jo av som styreleder i morselskapet, i protest mot deg, i november i fjor. Kan du bekrefte at han ikke lenger har noen tilknytning til de to selskapene?

♦ – Ja, når prosjektlederstillingen nå er borte, så har han ingen oppgaver i eller for selskapene.

– Betyr det at din forgjenger i ordførervervet står uten fast arbeid?

♦ – Det vet jeg ikke.

Views: 75