April 2003: Den rystende drapssaken i Son

(Publisert 27.04.24) Slik dekket det nye lokalmediet Lokalmagasinet.no det rystende drapet på Dereka Mikula i Son i april 2003:

KASTET STEIN PÅ PRESSEN
– Vi kunne ikke gå på do uten å ha tre fotografer i rævva, sier Vestby-ordfører Tom Anders Ludvigsen om reporternes oppførsel i felten etter drapet på Dereka Mikula i Son. Det skriver nettutgaven til Norsk Journalistlags fagblad Journalisten. Les hele saken her: www.journalisten.no I går ble den siktede, som har fylt 21 år siden han ble fengslet, framstilt på nytt i forhørsretten. Det ble fire nye uker i varetekt for at politiet skal bli ferdig etterforskningen. Deler av en barnestol som kan være drapsvåpenet ble nylig funnet ved en liten øy utenfor Tofte, på den andre siden av fjorden, rett vest for Sonstranda.
Publisert 22.04.03  Oppdatert 24.04.03

ÈN SIKTET FOR DRAPET I SON
En 20 år gammel mann bosatt på Store Brevik ved Son er siktet for drapet på 16 år gamle Dereka Maria Rukan Mikula i Storgata 10 i Son natt til lørdag 15. mars. I forhørsretten ble mannen varetekstfengslet i fire uker med brev og besøkskontroll.

Mannen erkjente ikke staffeskyld, til tross for at det foreligger en uvanlig stor mengde tekniske beviser som knytter ham til åstedet. Han medgir imidlertid at han må ha vært der. Siktede var ruset da han kom til åstedet. Hvor ruset han var, og hvor mye han husker, ligger an til å bli et hovedpoeng i den videre rettslige behandling av drapssaken. Dette signaliserer forsvareren.

Views: 72

BOK om bilfabrikken på Kambo

Plymouth modell P5-4. Bilde fra Stasbil.no

(Bildetekst fra artikkel i Stasbil.no) Selve fabrikken på Kambo fylte 100 år i 2012, og det foregikk faktisk produksjon av flere biler og karosseripåbygg der helt frem til år 2000. Men etter hva vi har forstått, var det bare «serieproduksjonen» av de amerikanske bilene fra rett før krigen som oppnådde et visst volum. Både før og senere ble det mer karosseriproduksjon og industriell skreddersøm som fant sted i lokalene.

LES OGSÅ: Historien om bilfabrikken i det nære.

(Fra LM 20.10.13.) (Republisert 27.04.24) At det en gang var en bilfabrikk her i det nære, er ganske godt kjent, ikke bare blant etterkrigsgenerasjonen. Men visste du at Norsk Automobilfabrikk AS var Norges første og største allerede før 1. verdenskrig?

Hvordan ingeniør Ivar Fiske, sammen med blant andre godseier Ingar Wankel på Kambo, startet og drev fabrikken, er det i høst utgitt en bok om.

I boka «I Farta med Farfar» både tegner og skriver Lars Fiske om sin ingeniør-bestefar Ivar.

Boka er tenkt som første ledd i det som skal ende som en episk tegneserie om hele Kambo- og familiehistorien.

FORFATTEREN er en drevet tegner og har tidligere gitt ut noen «grafiske romaner». I den nye boka har Lars Fiske tegnet fabrikken slik den så ut.

Store deler av det 100 år gamle anlegget ligger ennå der, og det er foreslått fredet av Riksantikvaren.

Anlegget huser faktisk også noen bilrelaterte virksomheter, skal vi tro bokomtalen i Bilnorge AS.

Lars Fiske:
I Farta med Farfar.
No Comprendo Press, Oslo 2013
ISBN 978-82-8255-024-6.
Kr. 220,-

Relatert bok: Kvamme, P., Trollmenn & askeladdar. Norges kuriose bilproduksjon, Det Norske Samlaget, 1999.

LES OGSÅ i Bilnorge.no om Norges Detroit?

Views: 244