13 bilder lokalt fotogull fra nyere tid

Vår fotograf ryddet i sitt arkiv med ulike soninger som objekter gjennom flere tiår da dette bildet dukket opp. Her i en skannet versjon fra dias.

For dette er i 1985. Og vi ser kunstmaler Arne «Tassulv» Samuelsen som Jeppe på Bjerget i Baronens seng, i Dørnberger-huset.

Her har den allerede da godt etablerte og markante Son-maleren relativt nylig flyttet inn som leietaker. Med livslang kontrakt i sin berømte og beryktede kollega Carl Dørnbergers bolig med atelier nede ved sjøen i Strandgata.

(Foto: Sturla Strand. Regi: Odd Birkeland.)

Fra en sommerutstilling på Son Kystkultursenter. Her er vi visst i «Coctail-avdelingen».

Et sommernummer dette her, som vi ser. Men vi ser jo for all del også den fine modellbåten ved siden av.

(Foto: Svein-H. Strand)

Kopien av S/Y «Britannia of Cowes» med bar mast og uten påmonterte seil.

En skjønnhet født og avlevert i smerte og russisk kaos i Arkhangelsk. Og som vi fikk den visuelle glede av å ha liggende i Sonskilen en lang stund. Inntil hun ble tauet «hjem» til Cowes på Isle Of Wight og sine nye eiere.

Her sideknipset før elendet med vår lokale eiers økonomiske knestående. Med vanskjøtsel på kilen, salg til England og en større ombygging under dekk som følge.

(Foto: Svein-H. Strand)

Hvem skal egentlig ha skylden for den beryktede «Coopblokka» på Son havn nord?

Politikerne, uten tvil! Her har representanter for et av partiene gjort en sving innom, 1. mai 2013.

(Foto: Svein-H. Strand)

Og dette da? En ny og effektiv måte å trimme trær på? Kanskje dét? 

Men skal vi begynne med å si at bilder kan lyve? Ett av en serie opptak dette her, fra dager da det var rimelig usikkert hva gamle Son skole skulle brukes til etter nedleggelsen.

Helikopterbase ble det som kjent ikke, men forsøket er godt dokumentert i vårt arkiv…

(Foto: Svein-H. Strand)

Alle kjenner regnbuen, men det er ikke alltid den viser seg så klart i – ja, i alle regnbuens farger. Som her – luftig og flyktig, slik den fulle regnbuedrakten er. Hastig fanget en sommerdag – august 2014. (Foto: Svein-H. Strand)

Det er januar 2014, og Storgata bærer i høyeste grad preg av arbeidene med å lage miljøgate og legge brustein en søndag redaktøren er på årets første fotojakt i det nære.

«Glava i gata» var en tittel som bød seg fram, men som ikke ble noe av. Og alle ser vel hvor vi er. Senere bød da bildet seg fram til samlingen Fotogull fra nyere tid – om enn ikke akkurat for det kunstneriske, så i alle fall for originalt innhold. (Foto: Svein-H. Strand)

Foto: Sturla Strand ©

Dette bildet av «indrefileten» i Hollenderstaden Son, med Kystkultursenteret, Glenneparken og de tre fredede gårdene innrammet av flotte trær ble tatt for relativt få år siden.

Fotografiet har blant annet prydet T-trøyer og har fått litt ikonisk status. Et opptak fra samme standplass i dag vil se en god del annerledes ut etter de endringene som er gjennomført i løpet av 2013 og 2014.  En ny bryggefront er kommet, og de flotte trærne og hekken til høyre i bildet ble brått fjernet høsten 2013.

– Skynd deg, kom med kameraet, lød det kraftfullt gjennom vegger og dører inn til redaksjonens operasjonssentral en dag midt i august 2014. Jøss, hva var nå dette da? Jo, det var et kjempetips fra en observasjonspost i vårt støttekompani. (Forts. under neste bilde.)

– Sjekk denne skyformasjonen!

Og det ble anpustent sjekket og knipset, fra to ulike standplasser. Akkurat i tide før det hele mer og mindre løste seg opp.

Hvilket av bildene ble det beste? Fotografen holder selv på bilde 2 her, isolert sett.

På den annen side hører de sammen, og her har bilde 1 klart sin verdi – fordi litt av nabohuset på Nøtteløkka i Son sentrum er med som referanse.

(Foto: Svein-H. Strand)

1974. Det er 17. mai, og soningene har funnet på å gå den smale sti, den meget smale sti, oppover fra Labobakken til Mølleråsen for å ha hovedsamlingen for dagen der.

Ikke for første gang i 17. mai-historien, men for en god del år siden. I alle fall den siste. Boligfeltutbyggingen er kommet i gang, og folketallet øker – ikke minst flokken av barn.

Godt vær er åpenbart bestilt. Men hvor er flaggene? Skimter vi ett? Mer fra Mølleråsen nedenfor.

(Foto: Badi Batchelor)

Bilde nummer to fra Mølleråsen gir et inntrykk av at dette var bra mye «naturell» til å være en 17. mai-samling i Son.

Noen som kjenner igjen Roar Kjønnerud i bildekanten helt til høyre? Det gjør vi. Pusser han nesen, eller spiser han en pølse?

Litt leik og litt picnic. Mye fint, uformelt samvær mellom både voksne og barn, det er sikkert!

Badi Batchelor var igjen fotograf, og vi takker så mye.

Redaktøren var der, men hvor er hans bilder? Vi får gjøre som Badi og se hva som dukker opp fra dypet i skuffer og skap…

Året er 1972. Sammen med den velkjente sangeren og revyartisten Elisabeth Grannemann (t.h. ved bordet) startet Eva Stubberud (t.v.), innehaver av Victoria Hotell i Son, puben Naustet i underetasjen. 
Grannemann var med i ett år før hun flyttet til Stord, der hun åpnet restaurant i Skrivargården. Eva Stubberud drev Naustet videre for egen regning i flere år etterpå.
Bildet som Reidar Johansen har forsynt oss med er fra åpningen 1. mai 1972. De to ansatte i midten har vi dessverre ikke navnet på.
De tre øverste bildene ble publisert i LM 15.05.2014. Bildene laster seg litt sakte ned fordi det er «kopier», ikke originalbilder fra databasen vår.

Views: 247

2012: Åpent brev til Stoltenberg Dobbelt-spor i triangelet innen 2023

(Fra LM 24.11.2012) (Republisert 13.04. og 07.10. 2023)

Vi henvender oss til Regjeringen, på vegne av de åtte fylkeskommunene på Østlandet, for å understreke behovet for utbygging av dobbeltspor i hele InterCity-triangelet i kommende Nasjonal transportplan. Full utbygging av dobbeltspor på InterCity-strekningene mellom Halden, Skien, Lillehammer og Oslo er nødvendig for at hjertet i det norske transportsystemet skal fungere.

(Ill.foto: Sturla Strand) Dagens jernbanekapasitet er sprengt. All ny trafikkvekst vil dermed komme på allerede sterkt trafikkerte veier. Uten et fullt utbygd InterCity-triangel får vi en kollaps i transporten på Østlandet om få år. Dette vil også resten av landet merke. Det meste av gods- og persontrafikken i Norge er avhengig av god gjennomfart på Østlandet.

Dobbeltspor vil gjøre det mer effektivt å bruke jernbanen mellom landsdeler i Norge og til resten av Europa. En helhetlig InterCity-utbygging er det mest effektive tiltaket for å avlaste veinett. Derfor er dette landets viktigste samferdselssak.

Jernbaneverkets utredninger i forslaget til ny nasjonal transportplan gir et klart bilde av behovet og hvilke resultater man kan vente: Kraftig redusert reisetid, mye bedre kapasitet for både gods- og persontrafikk og økt trafikksikkerhet. Dette vil flytte pendlere og godstrafikk fra vei til bane.

InterCity-utbyggingen handler om mye mer enn å gjøre det enklere å pendle til Oslo. Dobbeltsporet vil binde hele Østlandet sammen, øke tilfanget av fagfolk og nøkkelpersonell, gjøre det enklere å etablere arbeidsplasser og skape nye bo-muligheter utenfor Osloområdet.

Dobbeltspor til Skien, Lillehammer og Halden vil spre veksten på Østlandet over mange flere kommuner sammenlignet med dagens Oslo-fokuserte vekstmønster. Dette er svært viktig for å utvikle Nedre Glomma-regionen, Lillehammer- og Mjøs-regionen, Buskerudbyene og for å få Vestfold og Grenlandsregionen til å smelte sammen til ett arbeidsmarked.

InterCity-satsingen handler om samfunnsbygging i mange tiår framover. Bedre tilgang på kompetent arbeidskraft i de ytre deler av Østlandet er avgjørende for å motvirke den todelingen av næringslivet vi nå ser utvikle seg. Jernbanens funksjon må være mer enn å forsyne hovedstaden med arbeidskraft.

Utbygging bare av det indre triangelet vil forsterke sentraliseringen mot Oslo. Dobbeltspor til Halden, Lillehammer og Skien vil åpne muligheter for hele Østlandet – både ved å skape større regionale bo- og arbeidsmarkeder og ved å lette rekrutteringen av arbeidskraft fra Oslo. InterCity-utbyggingen vil også bli et gedigent miljøløft når den kombineres med omfattende og målrettet byutvikling i gangavstand til stasjonene.

InterCity-utbyggingen vil utgjøre starten på en helt ny hverdag for godstrafikken, noe som er viktig for hele landet. På Østfoldbanen og Dovrebanen kan det bli plass til 20 lange godstog i døgnet i hver retning. Det betyr 1200 trailere i døgnet som går på jernbanevogner mellom Oslo og Gøteborg i stedet for på E6, og like mange mot Trondheim og Bodø.

Desto raskere dobbeltspor i InterCity-triangelet er på plass, desto raskere høster vi gevinstene.

Investeringen må ses i perspektiv av de ringvirkninger den gir for hele landet – for mennesker, næringsliv og miljø. Det blir ikke mer gods på bane før dobbeltsporet går hele veien fra Lillehammer til Halden. Østlandet blir ikke ett integrert og dynamisk arbeidsmarked før Grenland er knyttet til Osloområdet med en effektiv, dobbeltsporet jernbane.

Tiden for klattvis utbygging av kritisk infrastruktur må nå være over.

En mer robust hovedpulsåre for jernbanen på Østlandet gir store gevinster også utenfor InterCityområdet, langs transportveien videre mot Midt-Norge og Nord-Vestlandet, Sørlandet og Rogaland, samt videre til Sverige og kontinentet.

En oppgradering av InterCity vil gi en reisetid på maks 1 – 1,5 time fra stasjonene ytterst i InterCitytriangelet inn til Oslo – og omvendt. Det vil være mulig med fire avganger i timen, i tillegg til bedre kapasitet for lokaltog, godstog og fjerntog. Utbygging vil gi en helt ny hverdag for svært mange mennesker, enten de ferdes på veiene eller tar toget.

Det er et samlet politisk krav fra alle de åtte fylkeskommunene på Østlandet at Regjeringen og Stortinget gjennom neste Nasjonal Transportplan gjennomfører utbygging av dobbeltspor i hele InterCity-triangelet innen 2023. Investeringen vil være historisk, men kostnaden ved å utsette den er langt større.

November 2012

Med vennlig hilsen

Nils Aage Jegstad Fylkesordfører i Akershus
Morten Eriksrød Fylkesordfører i Buskerud
Per-Gunnar Sveen Fylkesrådsleder i Hedmark
Gro Lundby Fylkesordfører i Oppland
Terje Riis-Johansen Fylkesordfører i Telemark
Per-Eivind Johansen Fylkesordfører i Vestfold
Ole Haabeth Fylkesordfører i Østfold

Views: 361