Glenneparkens lekeplass kan bli oppgradert

Glenneparken rommer ikke bare lekeplass og god plass for samlinger ved spesielle anledninger som 1. mai og 17. mai. Og området foran gangveien ved brygga har tjent som scene en rekke ganger gjennom årene. Her fra Soonspillet i 2011. (LM Arkivfoto/Svein-H. Strand)

(Publisert 17.02.25) (Oppdatert 18:43) Ordføreren har i en periode jobbet sammen med næringsliv og frivillige organisasjoner for å se på om det vil være mulig å oppgradere lekeplassen i Glenneparken. Rådmannen påpeker at det lenge vært et ønske om å oppgradere Glenneparken, som er et naturlig samlingsområde i indre Son. Konseptet innebærer en fullstendig ny lekeplass, med grillplass og oppholdsarealer.

Arbeidsgruppen har i tillegg til ordføreren bestått av blant andre Kristin Utakleiv, Ola Risbråthe, Terje Baardseth, Reinert Hersleth, John Riis, Anders Eckhoff, Tom Upsaker, Lena Torp med flere.

Arbeidsgruppen har foreløpig kostnadsberegnet prosjektet til to millioner kroner eksklusiv moms, totalt 2,5 millioner kroner. Gruppen har søkt om midler fra Sparebankstiftelsen og Trigonorfondet. Til sammen har det blitt gitt tilsagn om 1,5 millioner fra disse organisasjonene.

Videre har næringslivet i Son gitt lovnader om et bidrag på til sammen 300.000 kroner. Den kommunale andelen vil da bli på 700.000 kroner, samt innsats i form av grunnarbeider. Av dette vil 500.000 bli refundert i mva-kompensasjon, slik at kommunens nettoutgift blir på 200.000 kroner. Den framtidige FDV-kostnaden (?) er ikke nøyaktig beregnet, men kan anslås til 30-50 tusen per år, framgår det av dokumentene.
Parken har sitt navn etter et bolighus som sto i nordenden av tomta og ble kalt Glennehuset, etter beboeren der. Parken ble første gang navngitt i Moss Dagblad (da LM-redaktøren var avisas Son-reporter) etter at huset var blitt revet.
Dersom kommunen takker ja til støtten fra næringslivet, Trigonorfondet og Sparebankstiftelsen, vil oppgraderingen kunne skje med en lav kostnad for Vestby kommune. Men saken reiser et par problemstillinger, blant annet i forhold til regelverket om offentlige anskaffelser.
Slik rådmannen oppfatter det, må kommunen stå som «byggherre» for at momsrefusjonen skal komme. Hovedregelen er nemlig at alle offentlige innkjøp skal skje i konkurranse, og på innkjøp over 1,3 million skal anskaffelsen kunngjøres på Doffin, et offentlig kunngjøringsblad.
Rådmannen mener at anbudet bør skje med forbehold om finansiering og endelig godkjenning av prosjektet i kommunestyret. Dette fordi kommunen også blir eier av lekeapparatene og skal vedlikeholde dem i framtiden. Siden kostnadsoverslagene er gjort av en «privat» gruppering, og kostnadsdelen for den kommunale innsatsen i prosjektet ikke er beregnet, mener rådmannen også at anbudet bør skje med forbehold om finansiering og endelig godkjenning av prosjektet i kommunestyret.

Views: 38

EDVARD MUNCH: The local connection

(Republished 17.02.25)

EDVARD MUNCH: The local connection

The world wide known Norwegian painter Edvard Munch was living and working in our region (Moss-Vestby) parts of his life. This fact of course is to be properly focused on in the media and otherwise during this years Munch 150 anniversary arrangements. LM will, in addition to information on his local stayings (below), publish pictures of some of his great but lesser known paintings, starting with the one abowe: Workers on their Way Home (1913-1914). Next: Sleepless Night (1920) and The Storm (1893). Below: Separation (1896).

Published June 2013.

His living in the municipality of Vestby (Hvitsten)
In November 1910 Munch purchased the property Nedre Ramme at Hvitsten on the eastern shore of the Oslo Fjord. Here he could continue working on his drafts for the University Aula decorations.

Several of these drafts gained inspiration from the striking local landscape and the background of the first drafts of The Scientists depict the beach below his property.Eleven decorations with scaled-down Aula motifs were also made here.

Munch owned Nedre Ramme until his death in 1944. Over the years he painted a number of smaller pictures at Hvitsten in addition to the Aula drafts. Many of these pictures depicted the location’s natural surroundings, residents and their activities.

♦ Munch’s paintings from Hvitsten are influenced by the monumental style he developed in Kragerø, with a distinctive colouring characterised by a cooler palette. Numerous bathing motifs and luscious landscapes such as The Wave are among his most well-known paintings from Hvitsten.

 

His living in the town of Moss (Jeløya)
Edvard Munch lived at the country estate Grimsrød in the middle of Jeløya in the town of Moss from March 1913 to September 1916. He also used the main manor house as an atelier and storage place for his painting and graphic works.

Munch had a wooden studio with a glass ceiling erected in the large garden and here too he laboured with his monumental Aula decorations. He also painted the view from the garden, the landscape of Søndre Jeløy, his dogs and glassworks workers on their way home from work.

The young domestic maid Ingeborg Kaurin became an important model for the artist. She was later given the nickname Mossepiken − Moss Girl.

When he wasn’t working, Munch liked to go on walks with his friend Consul Christen Sandberg, or he would walk with his dog Boy to the cinema in Moss.

Jeløya was strategically positioned in relation to Munch’s other properties and studios at Hvitsten, Åsgårdstrand and Kragerø, and he often went from one the other with his domestic help, horse and dogs. For information about events in Moss, please see Moss kommune.

 

Source: Munch anniversary site http://www.munch150.no/

Views: 408